dodaj/usuń
english version
MUZEUM HISTORII FOTOGRAFII
im. Walerego Rzewuskiego
W KRAKOWIE
Ul. Józefitów 16, 30-045 Kraków

tel.: +48 12 634-59-32
faks: +48 12 631-04-55 w. 27

e-mail: foto@mhf.krakow.pl


























Kolekcja sprzętu fotograficznego
i kinematograficznego


Kolekcja sprzętu fotograficznego liczy obecnie 2000 obiektów z czego około 600 to różnego typu aparaty fotograficzne wyprodukowane pomiędzy rokiem 1880 a 2005. Pozostałą część zbioru stanowią zabytkowe obiektywy, różnego typu akcesoria, sprzęt ciemniowy oraz rekwizyty atelierowe.

W zbiorze wyróżniają się wielkoformatowe aparaty reprodukcyjne (firm: Hunter z Londynu czy Hoh & Hahne z Lipska) aparaty fotograficzne atelierowe (altanowe) i podróżne wyprodukowane w wytwórni R.A. Goldmann (działającej w Wiedniu), a także w Century Camera Co. z Rochester (USA). Największy ilościowo zespół stanowią – powszechnie używane od końca XIX wieku – aparaty fotograficzne o konstrukcji składanej na klisze szklane lub błony cięte wyprodukowane głównie na terenie Niemiec w kilku wytwórniach drezdeńskich takich jak: Dr. R. Krügener, R. Hüttig A.G., E. Wünsche, H. Ernemann, oraz w tworzonych tam w późniejszych latach koncernach ICA (Internationale Camera Aktion Geselshaft) i Zeiss Ikon A.G.. Trzeba również wymienić produkty firm mających siedzibę w Brunszwiku Voigtländer & Sohn czy berliński Carl Paul Goerz. Licznie reprezentowane są też wyroby największego w historii wytwórcy sprzętu fotograficznego – firmy Eastman Kodak Co. z Rochester w Stanach Zjednoczonych i ich oddziałów w Europie.

Ważne miejsce zajmuje unikalna kolekcja polskiego sprzętu fotograficznego. Obejmuje ona wszystkie modele (i ich wersje) zaprojektowane i wytworzone po II wojnie światowej w Warszawskich Zakładach Fotooptycznych (później w PZO). Udało się pozyskać modele aparatów, które nigdy nie weszły do seryjnej produkcji, takie jak małoobrazkowy Zefir czy skrzynkowy Druh Nowy a także egzemplarze prototypowe aparatu Start. Znalazł się tu również pierwszy zmontowany w Polsce po II wojnie światowej aparat Start I, który był po raz pierwszy publicznie zaprezentowany pod koniec 1953 roku. Oczywiście większość tego zbioru stanowią modele produkowane seryjnie z wyróżniającym się niezwykłym kształtem aparatem Alfa.

Od kilku lat gromadzone są aparaty fotograficzne wytworzone w różnych zakładach na terenie byłego ZSRR. Obok popularnych aparatów Zorkij i Zenit produkowanych w bardzo wielu wersjach przez Krasnogorskij Mekchaniczeskij Zawod; Smien i Lubiteli produkowanych w Leningradskim Opto Mekchaniczeskim Obiedinieniu (LOMO) znajdują się tutaj aparaty FED z Charkowa, Kijewy produkowane w stolicy Ukrainy, czy Vilie i Siluety z Biełomo w Mińsku oraz cała gama mniej znanych konstrukcji jak: Sputnik, Start, Leningrad, Zaria, Iskra, FT 2, F 21 itd. Ta kolekcja stale jest uzupełniana i liczy obecnie około 100 egzemplarzy.

Uzupełnieniem zbioru aparatów fotograficznych są różnego typu akcesoria fotograficzne takie jak statywy, światłomierze, filtry, itd. Ciekawy zbiór stanowią projektory do przeźroczy, spośród których wyróżniają się te najstarsze pochodzące z przełomu XIX i XX wieku i nazywane tradycyjnie latarniami magicznymi oraz znacznych rozmiarów epidiaskopy firmy Liesegang. Osobną grupę stanowi sprzęt ciemniowy w postaci kopiarek, powiększalników, tanków, koreksów, lamp i zegarów ciemniowych wytworzonych głównie na początku XX wieku. Podobnie jak w przypadku aparatów udało się zgromadzić niemal kompletną kolekcję powiększalników rodzimej produkcji począwszy od cieszącego się dużym uznaniem i występującego w kilkunastu wersjach Krokusa poprzez niemal zapomniane Meteor, Meteoryt czy Mak a także wiele ciemniowych akcesoriów.

Obok przedmiotów związanych z fotografią Dział Techniki i Technologii Fotografii gromadzi obiekty związane z techniką kinematograficzną. Podstawę tej części zbioru stanowią projektory filmowe na taśmę o różnych szerokościach taśmy. W sumie zbiór liczy około 50 aparatów projekcyjnych wyprodukowanych w większości w okresie międzywojennym w firmach Zeiss Ikon A.G. i ICA z Drezna , Kodak A.G. ze Sztutgartu, DeVry z Chicago, Pathe Freres z Paryża czy w działających po drugiej wojnie firmie Meopta oraz Łódzkich Zakładów Kinematograficznych (ŁZK). Jest również kilka kamer filmowych z luksusową wersją Filmette II firmy Ertel Werke – Monachium.

Marek Maszczak


© MHF w Krakowie 2010
Dofinansowano ze środków
Programu Wieloletniego Kultura+
design: teren prywatny